5 vinkkiä konversion parantamiseen

Markkinointiboosti - konversio - konversio-optimointi - digitaalinen markkinointi - markkinointi - digimarkkinointi - nopeusoptimointi - toimiva verkkosivu

5 vinkkiä konversion parantamiseen

5 vinkkiä konversion parantamiseen

Kuten meidän blogista olet varmaan lukenutkin, nettisivujen ei pidä olla olemassa huvin vuoksi vaan niillä voi olla oikea käyttötarkoitus. Digiaikakautena se on jopa edellytys bisneksessä pärjäämiseen. Asiakkaat ovat verkossa, sinä olet verkossa, shoppailu tehdään verkossa, palveluita googlataan verkosta jne.

Herääkin kysymys, miten toinen nettisivu tuottaa tuloksia ja toinen ei? Onko kyse sattumasta vai oikeanlaisesta suunnittelusta ja toteuttamisesta? Tuurista se ei ainakaan ole kiinni.

Tästä artikkelista löydät 5 keinoa parantaa sinun nettisivujen konversiota.

Konversio = yrityksen asettama tavoite jota halutaan, että kävijät tekevät sivustolla, esimerkiksi kauppaan/tarjouspyyntöön johtanut toimenpide

Konversio-optimointi = kuinka optimoida sivusto tuottamaan enemmän kauppaa/tarjouspyyntöjä.

Tästä 5 maksutonta vinkkiä verkkosivun konversio-optimointiin

Näillä opeilla verkkosivusi konvertoi paremmin eli suomeksi sanottuna entistä useampi kävijä tekee sinun sivuillasi halutun toimenpiteen. Eli tekee kauppaa sinun kanssasi tai jättää tarjouspyyntöjä enemmän jne.

1. Verkkosivun toimivuus kuntoon

Nyky-aikana kilpailu asiakkaista on kovaa ja varsinkin internetissä vaihtoehtoja on käytännössä rajaton määrä joten kaupan tekee se yritys jonka sivusto toimii. Kuvittele itse: Googlaat verkkosivupalveluja ja klikkaat 5 ensimmäistä hakutulosta auki erillisille välilehdille. Aloitat selaamisen. Ensimmäisellä sivustolla kuvat eivät lataudu, toisella sivustolla nappulat eivät toimi ja kolmas sivusto ilmoittaa yhteydenottolomakkeen kohdalla sinulle ”404 Error – sivustoa ei löytynyt”.

BAM!

Suljit kolme vaihtoehtoa saman tien pois. Jäljelle jää kaksi yritystä joiden verkkosivut toimivat mainiosti. Sinä teet vertailun niiden välillä ja valitset sinua miellyttävämmän vaihtoehto. Eli Suomeksi sanottuna kolme sivustoa jätti itsensä pois vertailusta pelkästään sen takia kun eivät ole viitsineet hoitaa verkkosivustoaan asianmukaiseen kuntoon.

Menetettyjen kauppojen määrä on helppo ynnätä jos palveluasi googlettaa keskimäärin 1000 asiakasta kuukaudessa ja tämä tapahtuu jokaisen kohdalla niin olet menettänyt 1000 potentiaalista ostajaa heti kättelyssä.

2. Muista nopeusoptimointi!

Asiakkaat ovat malttamattomia ja niin he saavatkin olla. Asiakas on se joka tuo rahan yritykseen joten vähintä mitä voisi odottaa on se, että yritys panostaisi siihen, että ostotapahtuman saa ja voi teknisesti tehdä nopeasti. Toimiva verkkosivusto on helposti ja nopeasti selattavissa läpi ilman hidastelua ja ns. ”lagaamista”.

Asiakkaan tulee saada selata kotisivujen alasivuja ilman, että tekstien lataus jokaisen sivun kohdalla kestää 10 sekuntia ja videoiden lataaminen 2minuuttia. On itseasiassa tutkittu, että mikäli sivusto on asiakkaan mielestä liian hidas niin sivusto suljetaan jo sen takia pois. Tässä yksi mainio syy sinulle optimoida sivustosi nopeus kuntoon. Et varmasti halua, että asiakkaasi poistuvat kotisivuiltasi hitauden takia.

3. Sivuston visuaalisuus

Kuva ja kuvitus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Vaikkei yrityksesi toimiala olisikaan erityisen visuaalisuutta vaativa tai tuotteesi mitään näyteikkunatavaraa niin sinun tulee panostaa visuaalisuuteen. Kukaan ei halua pysyä verkkosivuilla ja selata tuotteitasi läpi mikäli toteutus on suoraan 90-luvulta. Visuaalisuus myy ja kertoo asiakkaallesi brändistäsi enemmän kuin sanat. Visuaalisuus tuo myös asiakkaalle luotettavuutta ja viestii hänelle siitä, että olet panostanut yksityiskohtiin joten todennäköisesti panostat myös palvelun laatuun ja myytäviin tuotteisiisi. Joten älä laiminlyö visuaalisuuden voimaa, vaikket suoranaisesti visuaalista palvelua myisikään.

4. Call to action eli toimintakehoitukset

”Siellä muuten pyörii kiva elokuva

”Ai mikä?”

”No James Bond”

”Aa okei.”

vs.

”Tule minun kanssa katsomaan James Bondia!”

”No vois kai tullakkin”

Ymmärsit varmasti pointin. Mikäli sinä et kehoita asiakastasi toimimaan sivustollasi niin tuskin hän itse itseään liiemmin kehoittaa toimimaan. Hyvä verkkosivusto sisältää sopivan määrän call to action eli CTA painikkeita.

Esimerkiksi ”Jätä tarjouspyyntö” ”Tee tilaus” jne. Toimintakehoitteiden tarkoitus on saada asiakas toimimaan. Simppeli homma, mikäli näitä ei ole ja tarjouspyynnön jättäminen on tehty miltei mahdottomaksi niin asiakas kyllä löytää sivuston jossa se on helppo tehdä. Hyvä nyrkkisääntö onkin, että call to action painikkeet sijoitetaan tarkoin valittuihin kohtiin jolloin voidaan olettaa, että asiakkaalla on tarpeeksi tietoa halutakseen jättää tarjouspyynnön tai tehdä tilauksen.

5. Selkeä navigointi ns. ”johdattelu”

Hyvä verkkosivu on rakennettu johdattelemaan asiakasta kohti haluttua toimenpidettä. Tiedostettu ongelma -> mitä voidaan tehdä sen korjaamiseksi -> miten se tehdään -> todistus että olemme ennenkin onnistuneet -> kannustus korjata ongelma -> selvä pyyntö, että korjataanko sinunkin ongelmat?

Tässä vain yksi esimerkki miten navigointi voidaan toteuttaa.

Eli kerro verkkosivuillasi selkeästi:

  1. Mitä yrityksesi tekee
  2. Kenelle se tekee
  3. Miten se tekee
  4. Miksi kannattaa valita juuri sinun yritys
  5. Miten teihin saa yhteyden

Tämä kuulostaa helpolta ja siltä, että kaikkihan tätä jo tekevät. Mutta mikäli lähdet selaamaan internetiä läpi niin huomaat, että harva on onnistunut tässä. Selkeä navigointi ja asiakkaan johdattelu ostotoimenpiteeseen onkin yksi parhaimpia tapoja parantaa yrityksesi verkkosivun konversiota.

Konversioprosentin seurantaan löytyy hyviä työkaluja joiden avulla voit seurata sivustosi nykyistä kävijämäärää ja sitä kuinka moni oikeasti tekee halutun toimenpiteen ennen kuin sulkee sivuston pois. Nämä työkalut ovat elintärkeitä varsinkin jos teet maksettua mainontaa ja aktiivisesti hankit sivustollesi kävijöitä.

Et takuulla halua heittää rahaa hukkaan sen takia, että sivustosi ei ole optimoitu hankkimaan haluttua toimenpidettä. Tämän artikkelin vinkit kannattaa laittaa käytäntöön välittömästi ja seurata tulosten parantumista.

ps. Konversio-optimointiin vaikuttaa toki myös paljon muita huomioon otettavia asioita ja se onkin jatkuvaa kehitystyötä. Eli konversion optimointi ei ole asia minkä laitat ns. kerralla kuntoon. Mikäli tahtonasi on tehdä maksimaalinen määrä tulosta niin konversio-optimointi tulee varmasti tutuksi sinulle tai mainostoimistollesi.

Suosituin

webhotelli - zoner - webbihotelli - internethotelli
Verkkokauppa

Webhotelli, miksi ja mistä?

Webhotelli voi olla terminä maallikolle hieman vaikea ymmärtää. Mutta pohjimmiltaan kyse on siis siitä, missä verkkosivut ja verkkokaupat fyysisesti sijaitsevat. Eli jaettu tieto toisin sanoen

Lue lisää »

Katsotuin

webhotelli - zoner - webbihotelli - internethotelli
Verkkokauppa

Webhotelli, miksi ja mistä?

Webhotelli voi olla terminä maallikolle hieman vaikea ymmärtää. Mutta pohjimmiltaan kyse on siis siitä, missä verkkosivut ja verkkokaupat fyysisesti sijaitsevat. Eli jaettu tieto toisin sanoen

Lue lisää »

Lisää otsikkotekstisi tähän

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.