Facebook markkinoinnin tulokset nousuun – ota nämä asiat huomioon!
Yli 2.8 miljardilla käyttäjällään Facebook on maailman suosituin sosiaalisen median palvelu. Sinä olet siellä, minä olen siellä, asiakkaasi ovat siellä — joten yrityksesi on paras olla siellä kanssa. Facebook markkinointia on tehty jo vuosia ja aina kunkin ajankohdan “markkinointitrendi” on muuttunut vuosien varrella.
Silti perusasiat kulkevat aina mukana ja aivan sama millä tyylillä sinä tykkäät markkinoida niin nämä asiat koskettavat myös sinua. Jatka lukemista ja vältät yleisimmät ongelmat joihin sorrutaan Facebook mainonnassa.
Facebookissa on yli 200 miljoonaa yritystä, joten omasi on todennäköisesti yksi niistä. Hyvä, nimittäin se on aivan ensimmäinen vaihe some-näkyvyyden luomiseen.
Usein yrittäjä kuitenkin huomaa, että pelkästään satunnaisella päivittämisellä ei tavoiteta haluttua yleisöä. Yleisömäärän kasvattamista vain omilla julkaisuilla kutsutaan ns. orgaaniseksi kasvuksi ja tämä on Facebookissa nykyään valitettavasti äärimmäisen hankalaa.
Juuri tästä syystä yhä useampi yrittäjä kiinnostuu “epäorgaanisista” keinoista kasvattaa näkyvyyttään. Yksi tehokkaimmista tällaisista keinoista on Facebook-mainoskampanjan luominen.
Tässä artikkelissa käyn lyhyesti läpi 5 vaihetta, joita tulee pohtia ennen oman Facebook-mainoskampanjan aloittamista.
Vaihe 1: Määritellään tavoite
Mitä mainonnalla halutaan saavuttaa? Miten tavoitteiden toteutumista voidaan konkreettisesti seurata?
Nämä ovat kysymyksiä joihin ensimmäisessä vaiheessa halutaan löytää vastaus. Kun julkaiset mainoskampanjaa Facebookiin, määritä mainokselle tavoite aina! Älä sorru hakuammuntaan, se ei toimi tänäänkään.
Vaihe 2: Kenelle haluamme mainostaa?
Sinulla on varmasti jo melko hyvä käsitys siitä minkälaiset ihmiset ovat kohderyhmääsi. Jos kohderyhmä ei ole vielä hallussa niin aloita sen määritys heti. Siitä on apua sekä mainonnalle, että kokonaisvaltaisesti yrityksellesi. Sinun pitää tietää ketä varten olet olemassa ja ketä voit auttaa eniten. Tätä kautta tiedät kenelle sinun kannattaa mainostaa.
Heti kun kohderyhmä on selkeä niin mainonnan kohdennuksen voi aloittaa. Ja koska Facebook tietää meistä enemmän mitä suurin osa olisi valmiina jakamaan, voimme tehdä kohdennuksesta juuri niin tarkkaa kuin haluamme.
Vaihe 3: Kampanjan kesto & budjetti
Kaikista yksinkertaisin ratkaisu on päättää budjetti, ja pyörittää mainoksia niin kauan kuin rahaa riittää ja tulosta tulee. Ota huomioon nimenomaan se, että pyöritä mainoksia vain jos tuloksia tulee. Ole armollinen ja ymmärrä se, että kaikki mainokset eivät ala tuottamaan heti, mutta jos olet käyttänyt jo tuhansia euroja ja useita kuukausia aikaa ilman tuloksia niin mainoksesi tuskin toimii.
Sammuta mainokset ja mieti välittömästi mitä voisit tehdä paremmin ja onko kohdennus varmasti onnistunut?
Facebook-mainonta on edullista ja alkuun pääsee hyvinkin halvalla.
Vaihe 4: Mainos itse
Facebook markkinointi kuten mainostaminen ylipäätänsä on nykyään varsin kilpailtua ja vain parhaat sekä erottuvimmat pärjää. Kun teet mainosta ja kirjoitat mainostekstiä niin ole rohkea!
Lattea ja tasapaksu markkinointi harvoin toimii ja sitä tekee kaikki. Miksi kohderyhmä antaisi huomionsa juuri sinun tasapaksulle ja tylsälle mainokselle?
Niinpä.
Joten tarkoituksesi on tehdä mainos, joka on mieleenpainuva; tämä saavutetaan suunnitellulla visuaalisella puolella (kuva tai video), ja hyvin kirjoitetulla tekstillä joka on taitavasti kirjoitettu juuri kyseistä kohderyhmää varten.
Muista kun luot mainosta, et luota sitä itseäsi varten vaan kohderyhmääsi. Mikä kiinnostaa heitä? Mikä saa heidät nauramaan? Mikä pysäyttää heidät? Mikä tarjous kiinnostaisi kohderyhmääsi?
Kun olet vastannut itsellesi näihin kysymyksiin niin sinulla on hyvät eväät aloittaa Facebook markkinointi itsenäisesti tai ulkoistetusti. Ennen kuin luot mainoksen, muista lukea lyhyet vinkkimme kuinka luoda hyvä mainos.
Vaihe 5: Kerää data talteen
Älä sorru mainostamaan huvin vuoksi vaan muista kerätä dataa tekemisestäsi, kohderyhmästäsi ja mainoskampanjan toimivuudesta. Facebook tarjoaa mahtavan mainostyökalun joka helpottaa yrityksen mainoskampanjan luontia ja seuraamista huomattavasti. Kun otat nämä kaikki asiat huomioon, asennat pikselin ja seuraat dataa niin Facebook markkinointi voi olla todella tuottavaa!
Nämä ylläolevat 5 vaihetta kuuluvat jokaisen menestyvän kampanjan perustuksiin. Näiden lisäksi on vielä muitakin huomioon otettavia seikkoja, mutta kun otat vähintään nämä asiat huomioon niin Facebook markkinointi on takuulla kannattavampaa kuin tällä hetkellä.
Mikäli et itse osaa tai jaksa tehdä mainontaa, ulkoista se meille
Markkinointiboosti on palkittu markkinoinnin ammattilainen joka on tuonut tulosta myös sinne mistä muut eivät sitä löytäneet. Digimarkkinoinnin, liidinhankinnan ja kotisivujen ammattilainen käytössäsi.