Mitä digimarkkinointi on – miksi se kannattaa?

digimarkkinointi - markkinointi - verkkomarkkinointi

Mitä digimarkkinointi on – miksi se kannattaa?

Tästä artikkelista löydät syyt mitä digimarkkinointi on ja miksi sitä kannattaa tehdä. Sen lisäksi avaamme mitkä ovat yleisimmät digimainonnan kanavat ja minkälaista mainontaa niissä kannattaa toteuttaa.

Yleisesti markkinoinnin tavoite on hankkia asiakkaita, lisätä tietoisuutta, brändätä yritystä, kasvattaa luottamusta yritystä kohtaan, tiedottaa uusista asioista jne. Lyhyesti markkinoinnin tavoite on tiedottaa ihmisiä haluamastasi asiasta. Liiketoiminnan näkökulmasta markkinoinnin tavoite on saada lisää asiakkaita ja kasvattaa yrityksen liikevaihtoa.

Digimarkkinointi taas on tuotteiden sekä palveluiden mainostamista siellä, missä ihmiset nykyään viettävät eniten aikaa: internetissä. Digimarkkinointia voi harjoittaa monin eri keinoin, joista olet suurimpaan osaan todennäköisesti törmännytkin. Verkkomarkkinointiin voidaan liittää mm. seuraavat tavat:

  • Facebook markkinointi
  • Instagram markkinointi
  • TikTok markkinointi
  • Google Ads
  • Snapchat markkinointi
  • Vaikuttajamarkkinointi
  • Sisältömarkkinointi (blogi)
  • Sähköpostimarkkinointi

Nämä ovat vain yleisimpiä kanavia joissa yritys voi markkinoida verkossa. Tyyli on kuitenkin vapaa ja verkon mahdollisuudet ovat rajattomat. Joten käytännössä jokaiselle yritykselle löytyy takuulla sopiva tapa ja kanava markkinoida digissä. 

Mutta mitä hyötyä verkossa mainostamisesta on?

Kohdennetut mainokset

Verkossa mainostamisella usein saavutetaan huomattavasti suurempi ja ennen kaikkea kohdennetumpi yleisö. Verkossa mainostamisella voidaan siis saavuttaa ne henkilöt, joita oikeasti kiinnostaa tarjoamasi palvelu tai tuote

Eli siis Suomeksi sanottuna, useimmat markkinointikanavat kuten Facebook, Instagram ja Google tarjoavat sinulle mainostyökalun jolla voit itse määrittää oikean kohderyhmän. Työkalu tarjoaa laajasti eri vaihtoehtoja jolla voit kohdistaa sinun mainoksesi oikeastaan kenelle ikinä haluatkaan. Kohderyhmätyökalu mahdollistaa muun muassa rajauksen iän, paikkakunnan, kiinnostuksen kohteiden, sukupuolen jne. puitteissa. Eli mikäli tiedät, että palvelusi kiinnostaa eniten vaikkapa 18-29 vuotiaita miehiä jotka ovat kiinnostuneita yrittäjyydestä tai autoista niin verkkomainonta on oikea keino tavoittaa kohderyhmäsi.

Tai haluat myydä esimerkiksi naisille kohdistuvaa palvelua tai tuotetta? Onnistuu. Kerro työkalulle mitä haluat ja kenet haluat tavoittaa. Se rajaa kohderyhmän ja aloittaa työt.

Ei siis varmasti yllätä, että verkkomainonta oikein toteutettuna onkin moninkertaisesti tehokkaampaa, kuin tavanomainen mainonta: pienemmällä budjetilla tavoitetaan enemmän, juuri sinun palveluistasi kiinnostuneita ihmisiä.

Asiakkaasi ovat verkossa ja selaavat sosiaalista mediaa

Yli puolet maailman väestöstä käyttävät sosiaalisen median palveluita. Keskimäärin näissä vietetään päivittäin lähes 2.5 tuntia!

On siis turvallista sanoa, että myös sinunkin asiakkaasi ovat sosiaalisessa mediassa. Tämä on myös erinomainen paikka tavoittaa heidät. 

Huolellisesti suunnitelluilla, oikein kohdennetuilla mainoksilla (jotka eivät tunnu mainoksilta), tavoitamme asiakkaasi siellä missä he viihtyvät, tavalla joka on heille miellyttävä. Eli oikein tehty mainos on kiinnostava, houkutteleva, oivalluttava, lisäarvoa tuottava ja toimintaan kehoittava! 

Huono mainos ei toimi, se on selvä. Joten mikäli olet aikeissa aloittaa markkinoinnin verkossa niin tee se kertaheitolla niin hyvin kuin voit. 

Tiedäthän sen, että hyvä sana kauas kuuluu?

Puskaradiokin on eräänlainen markkinointitapa. Eli teet työsi hyvin tai huonosti niin asiakkaasi takuulla kertoo siitä eteenpäin. Sama pätee mainonnassa. Mikäli onnistut tekemään maksettua tai maksutonta mainontaa hyvin, niin sana varmasti kirii. Onnistunut mainos leviää myös maksettujen näyttökertojen lisäksi puskaradiossa. Kuvittele, että olet tehnyt hyvän mainoksen joka tavoittaa kohderyhmäsi ja hän kertoo kaverilleen, että oletko nähnyt X mainoksen? Mikäli näin tapahtuu niin olet onnistunut.

Digimarkkinointi toimii — kilpailijasi tietävät sen

Miksi digimainonta on volyymiltään ohittanut tavanomaisen mainonnan ja jatkaa kasvamistaan päivittäin? 

Koska digimarkkinointi toimii. 

Mikäli et halua jäädä kilpailussa jälkeen, sinunkin on syytä aloittaa verkossa mainostaminen, mielellään heti.

Vanhan Kiinalaisen sananlaskun mukaan paras aika istuttaa puu oli 20 vuotta sitten, toiseksi paras aika on nyt. 

Tätä viisautta kannattaa myös sinun soveltaa.

Tutustutaanpa digimarkkinoinnin eri kanaviin.

Facebook markkinointi

Äärimmäisen tehokas ja yksi suosituimmista kanavista toteuttaa markkinointia. Tämä perustuu siihen, että pelkästään Suomessa Facebookia käyttää noin 3 miljoonaa ihmistä. Joten Facebook on kanava jonka kautta voit tavoittaa käytännössä kenet tahansa, vauvasta vaariin. Facebook tarjoaa erittäin hyvän mainostyökalun jolla voit määrittää sinun mainoksille sopivan kohderyhmän. Kohderyhmän määrityksen lisäksi voit asettaa itsellesi sopivan mainosbudjetin, näyttötiheyden, paikkakunnan, kohderyhmän kielen jne. Eli Facebookin kautta saat mainoksesi pongahtamaan juuri niiden asiakkaiden silmille kenelle haluatkin.

Parhaiten Facebookissa markkinointi toimii yrityksille jotka haluavat tavoittaa hieman vanhempaa kohderyhmää, noin +40 vuotiaita ihmisiä. Mutta mikäli mainosbudjettisi ei ole erityisen rajattu niin se kannattaa pitää ns. lisäkanavana, koska kanavaa käyttää myös nuorempi väki.

Instagram markkinointi

Instagram markkinointi toimii periaatteessa samalla tavalla kuin Facebookissa markkinointi. Tämä johtuu siitä, että käytettävä mainostyökalu on sama. Eli mikäli teet mainoksen Facebookin mainostyökalussa niin voit esittää sitä helposti myös Instagramissa ja päinvastoin. Huomioon otettava asia on kuitenkin se, että kanavina Instagram ja Facebook ovat erilaisia. 

Nykyään vuonna 2022 Facebookissa aikaa viettävät ihmiset haluavat keskustella erilaisissa ryhmissä ja yhteisöissä. Facebookin käyttäjät haluavat lukea tekstiä, etsivät hyödyllistä informaatiota, ja haluavat vuoro vaikuttaa ihmisten tai yritysten kanssa edellä mainituissa Facebookin sisälle luoduissa ryhmissä.

Instagram taas perustuu täysin pelkkiin kuviin, videoihin ja kuvateksteihin. Eli kanavana Instagram on huomattavasti visuaalisempi. Perinteisesti Instagramia käytetään kuvien selaamiseen, Instagram storyjen katseluun, ja omien inspiraation lähteiden seuraamiseen. Eli kanavana Instagram on enemmänkin elämän/yksittäisten hetkien jakamista storyyn tai feediin. Käyttäjät voivat valita kenen sisältö on kiinnostavinta ja ketä he haluavat seurata. 

Instagram markkinoinnin periaate lyhykäisyydessään on saada mainos näkymään käyttäjän silmiin kesken kuvien tai storyn selaamista. Eli esimerkiksi käyttäjä selaa seuraamiensa ihmisten luomaa Instagram story ominaisuutta ja kesken selaamisen sinun mainos pongahtaa hänen näytölleen ja tavoitteesi on saada käyttäjä klikkaamaan mainosta jolloin viet hänet sinun sivustollesi.

Teoriassa tämä kuulostaa naurettavan helpolta, mutta on otettava huomioon se, että käyttäjä ei (todellakaan) ole tullut selaamaan mainostasi vaan hänen tarkoitus on selata mielenkiintoisten ihmisten luomia storyja tai kuvia/videoita. Eli jotta saat käyttäjän klikkaamaan mainostasi, tulee sen herättää tunteita ja olla niin kiinnostava kuin mahdollista. Kilpailu on kovaa eli huonolla Instagram mainoksella et saavuta mitään muuta kuin tyhjenevän lompakon. Tätä tuskin haluat, joten kun teet mainosta Instagramiin tai mihin tahansa muuhun kanavaan niin perehdy omaan tuotteen kilpailuetuihin, kohderyhmän vaatimuksiin ja siihen mitä he haluavat nähdä. 

Kilpailu on kovaa ja hakuammunta ei toimi. Mitä paremman mainoksen teet ja mitä paremmin sen kohdennat, sen paremmin sen toimii. Kaiken lisäksi saat pienemmällä budjetilla isomman tuloksen.

Fiksua, eikö?

Google Ads – kannattaako se?

Maailman suosituin hakukone, Google, tarvitseeko tähän muuta kirjoittaa?

Kirjoitetaan silti.

Google on tosiaan maailman käytetyin hakukone ja näin ollen myös maailman parhaimpia kauppapaikkoja. Mutta vain jos hoidat hommasi hyvin. On selvää, että maailman suosituimmassa kanavassa myös kilpailu on suurinta. Fakta on se, että Google käyttävät lähes tulkoon kaikki ihmiset. Näin ollen myös  jokaisen kasvua tavoittelevan yrityksen tulee löytyä Googlesta. 

Googlessa menestymiseen on kaksi vaihtoehtoa: Google Ads tai hakukoneoptimointi.


Google Ads on Suomeksi sanottuna maksettua mainontaa Googlessa. Eli sinä tarjoat rahaa Googlelle jotta sinun yrityksesi pongahtaa valitsemasi hakusanalla ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Markkinointikanavana Google Ads on äärimmäisen tehokas, koska sinä voit määrittää täysin ne hakusanat joilla haluat löytyä Googlesta.

Google Ads tarjoaa siis mahdollisuuden mainostaa sellaisille asiakkaille jotka jo etsivät ratkaisua ongelmaansa. Esimerkiksi: Asiakas haluaa hankkia ulkoistettua digimarkkinointipalvelua ja hän Googlaa ”Digimarkkinoinnin ulkoistus” tai ”Digimarkkinointi yritys”.

Tässä vaiheessa yrityksesi näkyy heti hakutulosten ensimmäisten joukossa. Sinä voit määrittää otsikon ja mainostekstin jonka haluat, että asiakas näkee. Mainostekstin ja otsikon tulee luonnollisesti olla kiinnostava ja houkutteleva, jotta se ylipäätänsä klikataan auki. 

Esimerkki Google mainoksesta:

”Ulkoistettua digimarkkinointia jo 15 vuoden kokemuksella”

“Tulostakuulla paras, tulokset nousseet keskimäärin 30%”

Toki tämän otsikon etuliitteeksi tulee ”Sponsoroitu” jotta mainoksen näkijä tietää kyseessä olevan maksettu mainos. Mutta kuten huomaat niin mainoksen tulee olla kiinnostava ja siinä on tärkeää käydä ilmi asia mistä sinun yritys tunnetaan tai missä te olette parhaita. Ja mikäli palveluunne kuuluu tajunnan räjäyttävä asiakaslupaus, niin se kannattaa ehdottomasti mainita mainoksessa. 

Mitä asiantuntevampi ja houkuttelevampi, sen parempi.

TikTok markkinointi

Tiktok saavutti räjähdymäisen suosion Suomessa vuoden 2020 alussa. Tämän jälkeen sovelluksen käyttäjämäärät ovat nousseet päivä päivältä. Monien mielikuva TikTokin käyttäjäryhmästä on se, että he ovat pääosin todella nuoria, mutta kuten edellä mainittiin kävijämäärä kasvaa päivä päivältä ja nykyään tavoitat TikTokista lähes tulkoon mitä tahansa ikäryhmää. Kanavana TikTok on videopainoitteinen ja siellä menestymiseen sinun tulee luoda kiinnostava, informatiivinen ja innostava video joka ohjaa kävijän haluamallesi sivustolle.

Snapchat markkinointi

Snapchat on sovelluksena ainutlaatuinen ja sitä käytetään pitkälti pikaviestipalveluna sekä kevyen kynnyksen kanavana oman elämän hetkien jakamiseen. Idea on käytännössä sama kuin Instagram Storyssä eli käyttäjä jakaa ns. tarinaa omista hetkistään joita muut käyttäjät voivat katsella ja aloittaa esimerkiksi keskustelun tiettyyn ”storyyn” vedoten. Eli käytännössä sinä voit jakaa videota vaikkapa siitä kun vahaat autoa jonka perusteella toinen käyttäjä voi laittaa sinulle viestin: ”Siisti auto, mitä vahaa käytät?”

Yrityskäyttäjänä tämä on myös oiva tapa hankkia seuraajakuntaa omalle palvelullesi, avata keskustelua kohderyhmäsi kanssa, rakentaa luottamusta aktiivisella sisällöntuotannolla ja tätä kautta saada uusia ostajia tuotteellesi.

Mutta tämän lisäksi voit tehdä Snapchatissa maksettua markkinointia. Maksetun markkinoinnin idea on näyttää mainosta käyttäjän selatessa eri käyttäjien ”storyja”. Eli Snapchatin käyttäjä selaa eri tarinoita ja keskimäärin noin 7 eri käyttäjän Storyn välissä hänen silmien eteen pongahtaa maksettu mainos. Markkinointikanavana Snapchat on mainio tapa tavoittaa nuorempi kohderyhmä. 

Vaikuttajamarkkinointi – mitä se on?

Maksetun mainonnan lisäksi suurta suosiota saanut vaikuttajamarkkinointi on rantautunut pysyvästi yritysten käyttöön. Vaikuttajamarkkinoinnin idea lyhyesti on saada sosiaalisessa mediassa suosiota saanut käyttäjä mainostamaan palveluitasi omille seuraajilleen esimerkiksi Instagramissa, Facebookissa tai Snapchatissa. 

Vaikuttajamarkkinoinnin tehokkuus perustuu siihen, että ihmiset luottavat enemmän ihmisiin kuin maksettuihin mainoksiin. Hyvin toteutettu vaikuttajamarkkinointikampanja vaikuttaa siltä, että se ei edes ole mainos vaan aito suositus. 

Vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää valita vaikuttaja/mainostaja tarkasti. Sinä haluat, että mainoksesi tavoittaa juuri sinulle relevantit ihmiset. Joten tässä tapauksessa iso näkyvyys ei välttämättä ole sinulle lainkaan hyödyllistä. Eli esimerkiksi vaikuttajalla voi olla isokin seuraajakunta, esimerkiksi 100 000 aktiivista seuraajaa, mutta kohderyhmä voi olla sinulle täysin väärä. Esimerkikki: Mikäli yrityksesi kohderyhmä on vaikkapa nuoret miehet niin tuskin haluat tehdä yhteistyötä vaikuttajan kanssa jonka 100 000 seuraajaa on pääosin nuoria naisia.

Toki mikäli yrityksesi tarjoaa vaikkapa kotisiivouspalveluita niin vaikuttajan valinta ei ole niin tarkkaa, koska palvelua voi teoriassa tarvita kuka tahansa. 
Vaikuttajamarkkinointiin pääset käsiksi helpoiten ottamalla yhteyttä suoraan sinua kiinnostavaan somevaikuttajaan tai käyttämällä vaikuttajia välittävä ns. sosiaalisen median vaikuttajatoimisto.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on tärkeää vaikka et suoranaisesti haluaisikaan tavoittaa uutta kohderyhmää. Sisältömarkkinoinnin idea on tuottaa kohderyhmälle kiinnostavaa, auttavaa, informoivaa ja myyvää sisältöä. Yleisimmät tavat on kirjoittaa blogia tai tuottaa sisältöä somekanaviin. 

Käytännön esimerkkinä mikäli haluat myydä vaikkapa digimarkkinointipalveluita niin rakenna opas miten kannattaa valita digimarkkinointitoimisto. Tee sisällöstä niin hyvä, että se löytyy Googlesta tai mainosta sitä somekanavissa oikealla kohderyhmälle. Digimarkkinoinnista kiinnostuneet klikkaavat sivustosi auki olettaen, että kerrot mitä eroja digimarkkinointitoimistoissa on ja millä perusteella mainostoimisto kannattaa valita.

Tässä vaiheessa sinun tehtäväsi on osoittaa ammattitaitoa, asiantuntijuutta ja vakuuttaa lukija siitä, että sinä aidosti tiedät mistä puhut ja siitä, että juuri sinä voit auttaa lukijaa. Mikäli onnistut kirjoittamaan asiakasta auttavan artikkelin ja jollain tapaa tuottaa lisäarvoa hänelle niin hän hyvin todennäköisesti selaa sivustosi läpi ja parhaassa tapauksessa ottaa yhteyttä tai jättää tarjouspyynnön. Koska olet vakuuttanut hänet osaamisestasi. Aina ei kuitenkaan kauppa käy heti, eikä ole tarkoituskaan. Joten on tärkeää tehdä mahdollisimman laadukasta sisältöä ja tarpeeksi usein. Eli mikäli onnistut auttamaan asiakasta kerran, hän todennäköisesti tulee lukemaan sinun blogiasi myös myöhemmin mikäli hänellä herää kysymyksiä/ongelmia uuteen aiheeseen liittyen.

Kun kävijä palaa sivustollesi, saat taas uuden mahdollisuuden vakuuttaa hänet ammattitaidostasi.

Eli lyhyesti: sisältöön ja sisältömarkkinointiin kannattaa panostaa jokaisen yrityksen, koska se rakentaa luottamusta ja vakuuttaa myös jo olemassa olevia asiakkaitasi. Oikein tuotettu sisältömarkkinointi siis pitää nykyiset asiakkaasi asiakkainasi ja toteuttaa lisämyyntiä tehokkaasti.

Sähköpostimarkkinointi

Olet saattanut jo huomata, että markkinointia tuotetaan kaikissa kanavissa joita myös sinä käytät päivittäin. Tämä tuskin on sinulle salaisuus, mutta markkinointia tehdään myös sähköpostitse. Ja syy siihen on se, että sähköpostitili löytyy nykyään lähes tulkoon jokaiselta ihmiseltä. Siellä missä ihmiset, siellä markkinointi.

Kuten kaikki muutkin kanavat, myös sähköpostimarkkinointi on hyvin kilpailtua ja siinä onnistuminen vaatii taitoa. Kaiken maailman uutiskirjeiden ja spämmiviestien johdosta ihmiset saavat parhaimmillaan kymmeniä, ellei jopa satoja sähköposteja päivässä.

Hyvä puoli sähköpostimarkkinoinnissa on se, että itse tehtynä ja oikein toteutettuna se on lähes ilmaista. Eli sinun tulee hankkia lista asiakkaita jotka ovat antaneet sinulle luvan lähettää heille markkinointia sähköpostitse. Tämän jälkeen lähetät heille sähköpostia kiinnostavalla otsikolla, mielenkiintoisella tekstillä ja houkuttelevalla tarjouksella. Boom! Kauppaa vain sataa. Näin helppoa se on.

Silti moni epäonnistuu siinä.

Tämä johtuu muun muassa näissä syistä:

  • Otsikko on huono, eli kohderyhmä ei edes avaa sähköpostiasi
  • Teksti ei ole millään tapaa koukuttava, eli lukijasi avaavat viestin, mutta sulkevat yhtä nopeasti
  • Viesti ei sisällä tarjousta tai tarjous ei ole hyvä. Eli olet ehkä saanut asiakkaan kiinnostumaan, mutta ilman tarjousta asiakas jättää ostopäätöksen tekemättä, koska ”kyllähän sen kerkeää vielä huomennakin”

Eli kun teet sähköpostimarkkinointia niin älä sorru näihin perusvirheisiin. Käytä aikaa kiinnostavan otsikon kirjoittamiseen ja vielä enemmän aikaa mielenkiintoisen myyntitekstin luontiin sekä tee leuat loksauttava tarjous, jotta saat asiakkaasi toimimaan ja mielellään heti.

Digimarkkinointi koostettuna:

Digimarkkinointi on moderni ja todella tehokas kanava tehdä markkinointia. Suuren kilpailun johdosta siinä on kuitenkin haastavaa onnistua ja mikäli digimarkkinointia halutaan toteuttaa tuloksekkaasti niin se on kokopäivätyö. Yksikään yritys ei nimittäin ole menestynyt vahingossa. Menestyneen yrityksen takana on aina loistava tuote tai loistava markkinointi, mielellään molemmat.

Mikäli sinua kiinnostaa tehdä tuloksekasta ja ammattitaitoista markkinointia niin ole yhteydessä meihin. Teemme ihastuttavat, kiinnostavat ja asiakasta houkuttelevat mainokset yli 5 vuoden kokemuksella.

Suosituin

webhotelli - zoner - webbihotelli - internethotelli
Verkkokauppa

Webhotelli, miksi ja mistä?

Webhotelli voi olla terminä maallikolle hieman vaikea ymmärtää. Mutta pohjimmiltaan kyse on siis siitä, missä verkkosivut ja verkkokaupat fyysisesti sijaitsevat. Eli jaettu tieto toisin sanoen

Lue lisää »

Katsotuin

webhotelli - zoner - webbihotelli - internethotelli
Verkkokauppa

Webhotelli, miksi ja mistä?

Webhotelli voi olla terminä maallikolle hieman vaikea ymmärtää. Mutta pohjimmiltaan kyse on siis siitä, missä verkkosivut ja verkkokaupat fyysisesti sijaitsevat. Eli jaettu tieto toisin sanoen

Lue lisää »

Lisää otsikkotekstisi tähän

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.